Monthly Archives: June 2014

Na chvíli zakotvit.

WP_20140629_00120140629133440

Poprvý jsem cestovala před deseti lety. Měla jsem dvouřádkovej telefon, ešus a pěnovou karimatku. Před deseti lety se internet vytáčel přes telefon a každej měl pevnou linku. Sbalila jsem si krosnu, vypadla a nikdo mě něvěděl. Tenkrát nebyl žádnej facebook, žádný tři-gé připojení, chytrý mobily. Prostě ste šli na benzínku pro atlas a pak do turistickýho infocentra. Do kempu, co vám poradili na náměstí. Cestovala jsem po dunách, po městech, po lesích a nakonec nejlíp bylo vždycky ve chvíli, kdy jsem si rozdělala oheň. Tam jsem byla doma a mohlo to bejt u mý babičky na zahradě nebo u atlantiku. Dneska jezdím s chytrým telefonem a na letišti fotím selfíčka. Kdykoli můžu zjistit svoji přesnou polohu a dát vědět celýmu světu, jak je mi skvěle, strašně, smutno, že jsem opilá nebo že mě někdo miluje.

Po dlouhý době jsem zažila výlet na aktivistickej víkend. Noční diskuse se dostala do fáze, v níž ne-zrovna-nejmladší aktivista pro ostatní vygoogloval a nahlas přečetl definici slova anarchie. Asi největší přímá akce byla, když nějaká žárlivá holka zkoušela, jestli mi zlomí ruku, když na ni v noci dvakrát šlápne. Nezlomila, mám plnou paži náramků a to funguje jako superschopnost. Zase sem si nepamatovala svý texty a hudba se pouštěla z počítačovejch bedýnek. Punkový, takový to mám ráda. Nebrat to moc vážně. Ale divný je, že punk nesnáším.

WP_20140628_01420140629133311

Viděla jsem cvičit mažoretky. Holky, co se moc neuměly hejbat a pořád jim něco padalo. Ale tolik u toho svítily, že byste jim odpustily všechno a vzali je na cukrovou vatu. Já nikdy neuměla dělat nic organizovaně. A ještě u toho svítit. Teda začala jsem stříhat film a to je takový malý osvícení. Mý tady a teď se konečně zase odehrává v pražským pokojíčku a je to tak dobře. A je to tak. Na chvíli spustit kotvy a nechat se pohoupat. Na chvíli nemít žádnej směr.

WP_20140628_01020140628143402

WP_20140629_00220140629122626

Definuj!

 

 

Přehodit benzínku přes půl evropy.

Po přečtení hodně divnýho článku o energiích z vesmíru a potencionálním nebezpečí pro letectví, jsem se s malým cestovním kufrem vypravila na letiště. Za poslední prachy jsem nakoupila bombóny, který někteří bohužel museli ochutnat. Na letišti nikdo nekontroloval mý doklady a propašovala jsem pet lahev s vodou. Pořád jsem čekala, kdy zapůsobí energie a celý dvě hodiny jsem se docela bála. Tak jsem četla knížku o zenu a říkala si, tohle je to tady a teď a teď jsem posraná strachy a zase to přejde. taky jsem si uvědomila, že když mám strach, tak jsem nejvíc teď a tady, protože nemyslím na nic jinýho, než na to, že se bojím. Teď.

Na pražským letišti mě čekala moje brněnsko-světová kámoška s miskou malin a skleněnejma očima. Člověk se musí umět někdy dojmout. Vypila jsem šest ciderů a odešla domů tmavou nocí. To zní docela romanticky, ale ve skutečnosti to bylo docela debilní.
Praha. Místo, kde ti hned po příletu lidi nastaví zrcadlo a řeknou, že letět letadlem je na šibenici a že je to o tři řády horší než cokoli. Nevim. Kluk z duhy říkal, že je to jako zapálit benzínku a hodit ji přes půl evropy, ale že někdy člověk na nic jinýho než na zapálenou benzínku prachy prostě nemá. Taky jsem z úst bílýho kluka z vyšší střední třídy slyšela, že dělá svůj job v luxusním podniku jen proto, že nemá na výběr. Kdyby mohl, běžel by na barikádu, ale tenhle svět ho natlačil do kapitalistickýho kouta, ve kterým prosti skoro proti svý vůli dostává peníze za práci, která nevyžaduje skoro žádnej skill.

Dneska odpoledne, u opravdickýho thajskýho jídla, mi volal Tobias. Vyprávěl mi vtipnou historku o tom, jak nějakej bezdomovec našel můj klíč od hotelovýho pokoje, strávil tam noc a pak ukradl televizi. Postupně mi došlo, že to asi není vtipná historka a odpřísahla jsem, že jsem klíč vrátila, že tu televizi nemám a že takhle to s tím kradením nemyslím.
Chtěla jsem jít na pivo s nějakým klučičím kámošem, ale většina takovejch lidí je dvě stě kilometrů daleko a ti, co jsou v praze, by si mohli zaměnit tuhle potřebu za nějakej druh balení. Tak jsem si půl hoďky volala s mášou a pak se sešla s klukem bez předního zubu, protože některejm lidem nemusím nic vysvětlovat a mám se s nima fajn. Chtěla jsem zavolat taky jednomu klukovi, ale pak jsem si řekla, že je to nevhodný, protože nevím, jestli se na něj nezlobím. Pak jsem ho ale potkala za barem a řekla jsem si, že když už to tak má bejt, tak se máme vidět a v úterý s ním půjdu ven a nebudu se vůbec zlobit.
Koupila jsem si v marks and spencer hummus se zkaramelizovanou cibulí, co jsem jedla s ráďou v londýně. Bagelům jsem odolala, ale příští týden si asi zajdu. Na britský zlo z bílý mouky.

Vytetovala jsem si vlnku. Protože je to nahoře, je to dole, je to moře a je to nebe. Je to zvuk a je to vibrace. Je to láska.

Kufr, do kterýho se všechno vejde.

Dívám se do zrcadla. Jako by se za posledních deset let moje tvář vůbec nezměnila a přesto se nepoznávám. Co znamená, že je mi dvacet sedm? Dívám se a nerozumím tomu, co vidím. Když zavřu oči, cítím, že je mi pořád šestnáct. Jen toho trochu víc vím a mám ošklivý kocoviny.
Začínám si uvědomovat, že asi budu tahle holka ženy bába celej život a že bych to měla začít přijímat. Dívám se do zrcadla a nerozumím tomu, co cítím.

Dnes nepůjdu běhat. Za chvíli sbalím svoje věc do kufru a ty, který se tam nevejdou, odložím ke kontejneru. Tohle je můj poslední večer. Jsem nostalgická. Tobe se dneska ostříhal a vypadá trochu jako hitler. Stejně je to okouzlující člověk. Někdy je prostě úplně jedno, kolik vám a je a odkud jste, prostě víte, že jste ty stejný lidi a že nepotřebujete víc času, protože odteď už každej čas bude společnej. Tak jako byl i předtím. (Kike!)

K obědu byla smíchanina ze včerejška, k rýží s krevetama a kuřecím, přidali olivy a květák. Já měla špagety s včerejším lilkem a salát z melounu a okurek. Seděly jsme u stolu s dvěma tchaiwankama a povídaly jsme si o svejch minulejch životech. Já byla dvakrát princezna a jednou voják, řekla ta s japonskejma rysama. Mě ve středověku ušlapal běžící dav, řekla jsem. Tyhle buddhistický holky. Vůbec jim nemusíte vysvětlovat, že věříte na minulý a budoucí životy a že svět je cyklus, protože ony to vědí a vědí to líp než vy a ještě vám řeknou, že politickej systém umí zneužít i karmu a tvrdit v některejch zemích, že to, že sou lidi chudý je jejich utrpení, protože byli v minulým životě svině.

Dost si tu užívám všechny ty přízvuky, který si lidi nesou ke svý angličtině. Dneska je den, kdy jsem dala svý první anglický interwiev. Chtěla bych si ho přečíst bez úprav. Byl to boj, ale ten novinář byl dost přívětivej a tvářil se, že rozumí všemu, co se mu snažím říct. Tuhle práci dělá už 34 let a prý je “established”. A bude žít v new Yorku, až se jeho syn konečně odstěhuje z domova.
Poprvý jsem tady usnula v kině. Film o chlápkovi, co v sedmdesátkách fotografoval nazi-punkovej gang ve francii. Žid, kterýmu se zalíbili nazi-punkový kluci. Viděla jsem drama o slepým teplým teenagerovi, co se poprvý zamiluje. Sedím v tom kině a už zase bulím. Sedím v kině a přemýšlím o lásce.

A najednou není žádný kino, jenom ta scéna v mojí hlavě. Vidím kluka mlátit hlavou o nábytek tak silně, že když se na mě pak otočí, v pološeru jen na sekundu zahlídnu odlesk zkrvavenýho čela. Všimne si toho, že krvácí, utíká bytem, utíká do koupelny a zamkne se. Prosím, aby otevřel. Protože nevím, jak je ta rána hluboká. Prosím a mám strašnej strach. Stojím za zamčenejma dveřma naší koupelny a prosím, aby otevřel, abych věděla, že neumírá. Sedím v kině a přemýšlím o lásce a vím, že takhle moc už nikdy milovat nebudu. A taky vím, že některý obrazy budou v mojí hlavě už napořád. Jako ten, kdy jsme byli jediný dva lidi na tyhle zemi a milovali jsme se tak, že vesmír zanikal a znovu vznikal, pořád dokola, jen kvůli nám dvěma. Budu tahle holka, žena, bába celej život a musím si na to zvyknout.
Dneska zabalím svůj kufr a co se do něj nevejde, odložím u popelnic. Moje hlava je kufr, do kterýho se vejde všechno.




Všechny filmy jsou o mně.

Na noc jsem si mezi nohy strčila pet lahev s horkou vodu obalenou v ponožkách. Hřála až do rána. Takže teď spím pod dvěma peřinama, dekou a horkou pet lahví a konečně se přibližuju pocitu tepla. V půl desátý mě vyzvedl festivalovej řidič. Vypadal indicky, nemluvil anglicky a neměl ponětí, kde je Česká Republika. Tobe vždycky, když někomu říká odkud sem, tak se na mě ušklíbne, protože máme to malý tajemství, že ještě před týdnem nevěděl, že se Československo rozdělilo. V sále bylo asi pět lidí, což je tady takovej blanenskej průměr.
Šla jsem na oběd. Obědy tu dělají tak, že vezmou jídlo, co zbylo z předešlé večeře a něco do něj přidají. Na večeři vezmou tyhle smíchaniny z oběda a zase přidají. Rýže – rýže s krevetama – rýže s krevetama a kuřecím. Květák- květák a žampiony – květák, žampiony a lilek. Je to trochu zábavný a trochu divný, protože některý základy už jsou tři dny starý. Ale sladká tečka to všechno napravuje. Dneska mi jako desert udělali veganskou zmrzku s rebarborovým kompotem!

Hodně tu jím a hodně koukám na filmy. To první je zábavný, to druhý je jedno bulení za druhým. V jednom dokumentu prováděl osmdesátiletej pán druhýmu pánovi felaci a to byla asi nejmíň smutná scéna, co jsem tu viděla. Tahle země neodchovaná troškou.
Když přecházím sinici,vždycky se objeví zelená asi vteřinu poté, co zmáčknu tlačítko. Nevím, jestli je to další skvělá věc v týhle zemi cyklostezek, nebo jestli je to náhoda.

Dneska jsem měla svoje první švédský pivo z nějakýho místního pivovaru. Třetinka za 175 korun. Těším se, až si doma dám studenej cider a slibuju, že mi nebude vadit že stojí pade. Tobe nás zval. Za pět piv zaplatil skoro tisícovku, pili jsme je asi dvě hodiny a všichni u stolu hodně mluvili. O filmech a průmyslu a dotacích a školách. Švéd, francouzska, tchaiwanec a mlčenlivá holka z Čech, která pořád přepočítává, kolik přesně stálo těch pět piv na stole. Z Tchaiwanu tam byl takovej pár, režisér a herečka, večeřeli a hrozně mlaskali. Celou dobu jsem myslela na Martina, kterej by z toho asi zešílel. Bylo to fakt vášnivý hlasitý mlaskání u stolu plnýho lidí. Občas jsem se nemohla soustředit na nic jinýho, ale bylo to vlastně dost zábavný. Jak si to užívali.

V noci jsem šla běhat. Venku bylo jedenáct stupňů. Když použijete dobrý nastavení foťáku v mobilu, vypadá to, že se tu stmívá.

And then god left me.

S dekou vypůjčenou z místní kavárny a dvěma přikrývkama jsem dnes cítila jenom malou zimu. Zdály se mi špatný sny a když jsem se v nich probouzela, ze světla za oknem jsem měla pocit, že už můžu spát jen chvíli. Ale ta chvíle byla vždycky nekonečná a tak se mi zdály další a další sny o tom všem, co jsem nechala za sebou. Cítím vztek. Venku je hezky, běhat jsem šla jen v roláku, ale můj vztek to nezmenšilo. Cvičila jsem jógu, sprchovala se horkou voudou, studenou vodou, pila jsem džus i vodu, snídala spoustu zeleniny a zen pořád nikde.

Běžela jsem k lesu. Lesy jsou tu podobný jako u nás, jen ty cesty k nim vypadají jinak. Vedou podél nízkejch dřevěnejch domů s dvorkama, podél upravenejch trávníků, podél vstupních dveří, u kterejch se třepotají malý švédský vlaječky. Tyhle domy jsou natřený na červeno, protože se tu těžilo něco červenýho a každej si z toho dělal barvu na fasádu. Ukázalo se, že to je toxický, ale baráky jsou červený dál.
Potkávám tu hodně muslimek, chodí po cyklostezkách. Běžím vedle nich a říkám si, můžou taky běhat? A mají pod svým hábitem sportovní podprsenku? A když dojdou dostatečně daleko, tak..?
Typickej Švéd podle zkušenosti z Borlange je buď muslim nebo černoch, hipstry a švédský hárdkóristy jsem potkala tak čtyři. Lidi jsou tu barevný a je to dobře.

U oběda mi Tobe řekl, že v jeho městě (asi třicet kiláků odtud) žije pět tisíc lidí. And ten thousands in forest, dodal. Odpoledne jsme jeli na krátkej výlet do lesů. Byly tam stezky – jedna vlčí a jedna, kde byly hony na čarodějnice. Rozhoupali jsme most, smáli jsme se a nadávali na internet a média a techniku, ale pak mu přišel e-mail a šli jsme zpátky. Do práce.

Tohle je ten most!

Prochodila jsem tu dnes před deset kilometrů, přešla jsem město napříč a hledala řeku. Je jenom na mapě? Viděla jsem film o indickým páru, kterýmu unesou dítě a to se už nikdy nevrátí. Hodně jsem brečela a když jsem šla domů, hrozně jsem si přála, aby tam někdo čekal, aby mě obejmul a řekl mi, že tenhle svět není doopravdy, že je to celý jenom film a že skutečnej svět je ten, kde se všichni cítí šťastný.
Sedím v pokoji a cítím samotu.. Dnes ráno jsem o samotě přemýšlela a došlo mi, že se už moc necítím sama a že ani necítím potřebu být sama. Naučila jsem se dávkovat si lidi. Naučila jsem se dělat věci, když se mají dělat a pořád nepřemýšlet. Ale pak uvidíte jeden indickej doják a přemýšlíte a přemýšlíte a nikam to nevede a přemýšlíte, proč to nikam nevede a snažíte se nepřemýšlet a.

Smazala jsem si Martina z facebooku. V kostele jsem Tobiasovi vyprávěla o svý minulosti. O křesťanský rodině, do který nepatřím. Když jsem skončila, zeptal se: And then? A já pod levitujícím Ježíšem odpověděla: Then god left me. Prošli jsme hřbitovem, kterej byl hrozně upravenej. Nikde na hrobech nebyly vánoční ani velikonoční ozdoby (jako jsem to viděla minulej tejden na Olšanskejch u nás.)
Zítra dopoledne promítám film. Vezmu si šaty, co jsem si tu koupila a děravý silonky. Budu mluvit rusko-indickou angličtinou a budu se cítit trapně. Myslím, že ovuluju. Chtěla bych, aby mě neopustil.





Den, který nikdy nekončí.

V noci mě probudila zima. Byly dvě hodiny ráno a zdálo se, že se trochu setmělo. Asi jako kdyby u nás bylo tak devět večer (ale to lidem z festivalu nebrání dělat venkovní projekce a mně to přijde skvělý). Ráno jsem trochu běhala po okolí, abych setřásla tu zimu a pak jsem si dala horkou sprchu. U snídaně bylo na švédským stole spousta zeleniny a výbornej chleba. Něco jsem si schovala i do kapsy, abych neumřela hlady v obchoďáku, kam jsem vyrazila. Je to kopule, co zabírá snad čtvrtinu celýho města. Když tam člověk vleze do háemka, hned se cejtí jako doma. Chtěla jsem si pořídit mikinu, protože s oblečením, co jsem zabalila nevystačím, ani když si obleču všechno najednou. Jenže Švédové si nedostatek tepla vynahrazují pocitem tepla a všude prodávají jenom letní věci. Koupit teplou mikinu – nemožné ani v kopuli přes celou čtvrť. V IKEE je levno. Koupila jsem dvě hořčice a chleba za stovku. Taky sem si v kopuli koupila boty za stopade, protože to je další věc, co jsem při balení úplně nezvládla.
Napadlo mě, že spousta věcí se děje po setmění a děje se právě proto, že je po setmění. Ale tady nikdy není po setmění, takže se tu půl roku spousta věcí nemůže stát. 



Na náměstí jsem dnes krmila ptáčky. Tenhle mi sedal na nohy a nakonec mi ukradl celou housku. Vteřinu poté, co jsem udělala tuhle fotku.


V parku po cestě do centra (říkají tomu centrum a je to ulice, něco jako blanenská Rožmitálka) mají sochu dvou lidí, co jsou jeden. Jsou nazí a perou se, mají jen jednu hlavu. Strávila jsem u ní nějakej čas přemýšlením. Hodně svítilo slunce a pak během deseti vteřin začaly padat kroupy. To bylo dobře, protože kroupy jen trochu bolí, ale nemokří. Protože pak už bych neměla svoje tři vrstvy a tím pádem vůbec nic suchýho.
Večeřela jsem s Tobem. Žil dlouho v Londýně se svojí ženou a pak se vrátili sem, protože i přes dobrou práci neměli dost peněz na výchovu dítěte v Londýně (třeba na školku..). Povídali jsme si dlouho o politice a bylo to skvělý. Hodně jsem mu vyprávěla o Babišovi. Taky jsme si povídali o situaci v Londýně a o tom všem, jak je to propojený a podobný. Dal mi mail na jakýhosi umělce, squattera, co pracuje pro Tate galerii a třeba z toho něco vzejde. Po večeři (která byla tak zeleninová a tak úžasná) byl desert z mlíka, tak jsem ho nejedla a paní z kavárny, kam chodíme jíst, pořád chodila ke stolu a ptala se, co jím a co ne. Já říkala No worry a ona nepolevovala. Nakonec jsem dostala čokoládovo-kokosovou kouli a byl to gurmetskej zážitek. Stihla jsem dva filmy z festivalu a během jednoho z nich jsem na Toba promluvila česky, protože se mi zdálo, že se známe roky.
Brečím teď víc než dřív a hodně věcí mi připomíná hodně věcí. Ale nakonec jdu domů po cyklostezce široké snad sedm metrů a jsem jako Keira Knightley v tom filmu, když jede na kole New Yorkem. U tý scény jsem taky brečela. 
Zatahuju dvoje žaluzie, dávám si černej čaj, co jsem zatáhla u snídaně a těším se na zítřek. Na každej zítřek.

Borlange, takový švédský blansko

Dnešek byl nekonečnej. Přes Švýcarsko, kam sem jela malým letadlem, který se hrozně vrtělo a pak přistávalo tak, že jsem si představovala, že skončíme jako v Lost. Ale skončili jsme na rampě a já se mohla jít vyspat na letiště. Let do Stockholmu byl skvělej, hladkej, rozdávali quiche, džusíky a čokoládičky. Pořád nás informovali na dispejích, kolik letíme. 850 kilometrů za hodinu. 11 tisíc metrů nad mořem. Taky pouštěli vtipný videa, co nebyly moc vtipný, až ne to, kde se dva tlustý lidi snažili zabránit lidem projít uličku v obchodě. Při přistání jsem se koukala z okýnka a pod hutnejma mrakama se najednou objevila země plná jezer a jezírek, lesů a já měla hrozně silný pocity, že už jsme tu a že ja to takový. Snový.
Po příletu nikdo nekontroloval mý doklady, prostě jsem najednou stála na nástupišti mýho vlaku, jakoby nic. Jela jsem do Borlange, je to čtyřicetitisícový město, který má hlavní třídu. A dál už nic moc. Když jsem přijížděla, napadlo mě, že tu asi nebude IKEA, když je to tak malý, ale hned z vlaku jsem viděla známou modř. Prý tu stojí pár let a už zruinovala všechny jiný obchody. Protože tam mají všechno.
Je to tu drahý. Ale já tu asi budu žít bez peněz, mám malej pokojík v hostelu, vouchery na jídlo a možnost chodit zadarmo na filmy a workshopy.
Taky jsem si zabalila jen jednu mikinu, takže budu muset zkusit někde nějakou sehnat nebo se dost otužit.

Největší překvapení je pro mě ten nekonečnej den. Je půl dvanáctý a venku je prostě den. Musím si zatáhnout dvoje žaluzie a stejně mám divnej pocit, že už nikdy nemusím jít spát.
Skandinávie, místo, kam jsem myslela, že se nikdy nepodívám. Zajímavost.

10451139_786888884677712_3096678896621619747_n